Ontwikkelen door ontmoeten & ONTmoeten.
Voor de manager van Sales & Accountmanagment.
Met het woordje “ont” werden oorspronkelijk werkwoorden gevormd die iets van een verwijdering, scheiding of tegenstelling uitdrukken. Voorbeelden zijn:
Ontsluiten = Openen (tegenstelling van sluiten)
Ontkomen = wegkomen (verwijdering)
Ontvetten = Ontdoen van vet (scheiden van het vet)
Het woord ONTmoeten is zo niet ontstaan. Ontmoeten is afgeleid van een oud werkwoord “gemoeten” wat tegenkomen of treffen betekende.
En toch…………..
Wat betekent het woord ontmoeten nu eigenlijk? De mooiste definitie die ik gevonden heb is de volgende: Met iemand kennismaken en een gesprek voeren.
Een gesprek voeren! Naar elkaar luisteren en elkaar iets zeggen. Een goed gesprek ontstaat juist daardoor. Met interesse luisteren en op basis van hetgeen je hoort een goede reactie geven. Een reactie waar de ander iets aan heeft. Dit is de basis van Sales en Accountmanagement. Ontmoeten is de basis van Sales & Accountmanagement. Niets meer, maar vooral ook niet minder.
Wat een prachtig vak. Je wordt betaald om met mensen kennis te maken en er een goed gesprek mee te hebben. En als je een goed gesprek voert, dan kom je er achter of je echt iets voor de ander kunt doen. En je kan altijd iets voor de ander doen. Al is het maar een welgemeend advies waar iemand beter terecht kan met zijn vraag. Doorgaans ontmoet je mensen vanuit jouw professionele rol niet toevallig en kan je oprecht iets voor de ander betekenen. En ja, daar verdien je geld mee. En degene die je ontmoet wil jou daar, als je de juiste en eerlijke prijs rekent, ook graag voor betalen. Cirkel rond dus!
Is ontmoeten ook de basis van het werk van een manager van de sales- en accountmanagers? Het antwoord daarop is DUBBELZINNIG ja. Want als commercieel manager ontmoet je ook klanten, zelf en met je sales- en accountmanagers. Want naast de interesse in de klanten heb je interesse in je mensen. Die wil je ondersteunen en nog belangrijker, die wil je ontwikkelen. En wat nu het mooie is, ontwikkelen begint ook met ontmoeten. Maar dan in de betekenis van ONTmoeten. Het is jouw taak om te zorgen dat je mensen NIET moeten en toch succesvol zijn. Dan heb je je mensen ontwikkeld en ben je zelf ook succesvol.
Geen inputtargets dus. Geen plicht om een x aantal bezoeken af te MOETEN leggen per week. Geen plicht om een x aantal telefoontjes te MOETEN doen. Geen verplichting om een accountplan te MOETEN maken. Geen plicht om x deals te MOETEN sluiten per periode. Het draait immers om ONTmoeten. Hoe dan wel? Zorg dat je mensen niets MOETEN doen maar het juiste WILLEN doen. En dan is er niets mis met realistische outputtargets. Het mooie met die targets is dat mensen die, en de bijbehorende bonussen in ieder geval graag WILLEN halen. Iedereen wil immers graag succesvol zijn, in zijn eigen ogen maar ook in die van zijn leidinggevende en in die van de organisatie. Het is de rol van de manager om zijn mensen zo te ontwikkelen dat ze die outputtargets gaan halen. Maar hoe doe je dat dan?
Ga mee op klantbezoek en laat zien hoe het ook kan. Als het goed gaat dan wil de sales of accountmanager het ook zo kunnen doen. Dat is de basis voor zijn of haar succes!
Leg uit hoe ze afspraken kunnen maken en laat zien hoe dat werkt, train ze er in of laat ze er in trainen. Dan wordt het leuk en gaat het lukken en dan willen ze het steeds vaker doen. Dat is de basis voor zijn of haar succes!
Laat zien hoe prettig het is als er een plan onder de klantontwikkeling ligt. Laat zie hoe het helpt om vanuit een plan te werken om de klant te helpen zijn doel te behalen. Vanuit de intentie om de klant te helpen komt de omzet ook wel. Dat is de basis voor zijn of haar succes!
En succes vermenigvuldigd zich. Succes MOET je immers niet, succes WIL je.
Commercieel manager, heel veel succes met ontmoeten van klanten en je eigen mensen en met het ontwikkelen van je team door ONTmoeten.