Ondernemer en/of manager? Maakt deze crisistijd het duidelijk? Ik ben eens op zoek gegaan naar definities van ondernemen en managen. Dat is niet makkelijk, maar ik kom op het volgende:
Ondernemen is gaan voor een kans waarbij je wellicht meer investeert dan de middelen die je nu hebt. (Uitspraak van Howard Stevenson: Entrepreneurship is the pursuit of opportunity beyond resources controlled.)
Managen is gericht op handhaven van beleid, beheersen van de operationele structuren en werkzaamheden en het controleren daarop.
Of de definities die ik hier neer heb gezet de beste definities zijn, laat ik aan de lezer. En voordat mensen zich beledigd voelen, bijna niemand zal 100% in één van beide definities vallen. Bijna niemand is op basis van deze definities 100% ondernemer, bijna niemand is 100% manager. Er zijn immers ook ondernemende managers.
Maar wat is dan het verschil tussen een ondernemer en een manager. Deze crisis maakt het misschien wel heel duidelijk. Maar voordat ik het verschil duidelijk kan maken, eerst een overeenkomst. De ondernemer en de manager kunnen beide gaan voor meer winst. Dat is de overeenkomst. Een ondernemer zal dan vaak kijken naar kansen om zijn omzet te verhogen. De manager zal vaak kijken naar mogelijkheden om de kosten te beheersen of te verlagen. Beide kunnen daardoor meer winst genereren op dit moment.
Mijn mening: De ondernemer is dan toch meer toekomstgericht en de manager is meer op het nu gericht. Beide is niet slecht, sterker nog, het kan de opdracht aan de manager zijn.
Wat gebeurt er in crisistijd? Drie praktijkvoorbeelden.
Ik sprak laatst een ondernemer die in januari 2020 samen met een partner is gestart met zijn bedrijf. Mijn eerste gedachte was: “Poeh dat is geen makkelijke start als er dan in maart een coronacrisis uitbreekt.” En wat zag ik tot mijn verbazing. Ondanks dat ze best wat meer werk aankonden, namen ze hun eerste medewerker aan. Ik vroeg: “Is dat wel verstandig?” Het simpele antwoord van de ondernemer was: “Ja natuurlijk, als we er met zijn drieën voor gaan dan moeten we toch voldoende opdrachten kunnen vinden. We willen groeien. Het is niet makkelijk om de juiste mensen te vinden. Nu kwam er een kans voorbij om een goede persoon aan te nemen. Die kans laten we niet lopen.”
Ik sprak een ondernemende manager van een middelgrote MKB onderneming die direct samenwerkt met de ondernemer. Ik stelde de vraag: “Moet ik nog wel zoeken naar een persoon om die vacature in te vullen?” Het antwoord was: “Ja graag, ik kan nu niemand aannemen, want we werken allemaal thuis. Ik kan een nieuwe medewerker niet goed inwerken nu. En onze starterstrainingen zijn in het buitenland, dat gaat nu niet. Maar ons bedrijf staat er goed voor. En zodra we weer op het kantoor aan de gang kunnen en de opleidingen weer kunnen geven, dan kan iemand starten. We doen de gesprekken wel op afstand. Dus zoek vooral door en laten we zorgen dat we klaar staan voor de toekomst.”
Ik sprak ook een manager van een wat groter, succesvol en zeer winstgevend MKB bedrijf wat al jaren bestaat. Hij vertelde het volgende: “Het is zwaar in deze coronacrisis. Er zijn al een paar kleine projecten gestopt. We weten niet hoe het verder zal lopen, maar we schalen af om de rendementen overeind te houden. Mensen die we al aangenomen hadden maar nog niet begonnen zijn, worden afgezegd en contracten voor bepaalde tijd die aflopen, verlengen we niet. Best zonde, want we moeten goede mensen laten gaan. Het is niet anders.”
Is er een “goed” of een “fout”? Dat zal de toekomst wellicht uitwijzen.
Persoonlijk: Ik kan de manager begrijpen, ik geniet van de creativiteit en positiviteit van de ondernemende manager en ik houd van de ondernemer.