• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

Dilemma of keuze in Werving & Selectie

Gepubliceerd op: 23-06-2020

De arbeidsmarkt en bemiddelen. Dat deze twee nauw met elkaar verbonden zijn is logisch. Als er weinig vraag is naar arbeid dan wordt de arbeidsmarkt vanzelf ruim. Is er heel veel vraag naar arbeid dan is de markt krap. Uiteraard zijn er vaak verschillen per sector. Er zijn altijd golfbewegingen. Wat doet dit met de bemiddelaars?

Bemiddelaars zijn natuurlijk niet over één kam te scheren. Bemiddelaars runnen ook gewoon een bedrijf. Een economische eenheid waar de economische wetten gelden. Meer vraag dan aanbod, prijs omhoog. Weinig vraag, veel aanbod, prijs omlaag.

Maar bij bemiddelaars speelt er nog iets. De zogenaamde driehoeksverhouding. Een bemiddelaar heeft immers altijd twee partijen nodig, de klant en de kandidaat. Interessant is het om te zien wie er prioriteit krijgt.

In een krappe arbeidsmarkt is het vaak de kandidaat die op nummer 1 gezet wordt. Als je de kandidaat hebt, dan vind je daar wel een klant bij. Zijn er meerdere klanten dan is het de vraag wie de kandidaat voorgesteld krijgt. Doorgaans wordt er flink onderhandeld over een hoger loon voor de kandidaat en is de prijs die de klant betaalt hoog. Er is immers weinig aanbod en veel vraag.

In een ruime arbeidsmarkt zie je dat veel bemiddelaars de kant van de klant kiezen. Aanbod van werknemers is er immers genoeg. Klant is koning en er wordt gevochten om de aanvraag. De kandidaat krijgt voorgeschreven wat et loon is en daar is niet veel onderhandelingsruimte. De klant kan het onderhandelingsspel goed spelen. Er zijn immers aanbieders genoeg.

Kortom: Arbeidsmarkt ruim, klant is koning, arbeidsmarkt krap dan staat de kandidaat op 1. Misschien ook niet zo gek, het gaat er toch om dat je geld verdient?!

HET GAAT ER TOCH OM DAT JE …… GELD ….. VERDIENT?!

Waar is de charme van het vak gebleven. Het gaat om werk voor een mens, het gaat om bestaanszekerheid voor personen en gezinnen. Een bemiddelaar wordt toch niet alleen betaald met geld!? Is het gevoel om echt iets te kunnen betekenen voor die kandidaat niet meer belangrijk? Een kandidaat die je goed helpt is jouw klant voor de toekomst of maakt reclame voor je.

Waar is de charme van het vak gebleven. Gaat het er niet om, om die klant echt te helpen. Om de juiste mensen voor de klant te vinden zodat hij/zij door kan ondernemen en zodat jouw kandidaat het echt naar zijn zin heeft. De bemiddelaar wordt dan toch niet alleen betaald met geld maar ook met de volgende vacature. Zo bouw je een relatie op. Zo blijft een klant trouw aan jou.

Is dat “De wereld op zijn kop!”? of zou dat “het nieuwe normaal” moeten zijn? Of is het gewoon mijn naïeve gedachte?